Puseuri de creştere fizică şi cerebrală

23:01

Deja conceptul de puseuri de creştere este unul cunoscut pentru mămici. La o săptămână, la trei săptămâni, o lună, la trei, şase, nouă luni, sugarii înregistrează nişte perioade destul de dificile atât pentru ei cât şi pentru mamele lor, indiferent de modul în care sunt hrăniţi. Pentru bebeluşii alăptaţi, un puseu de creştere poate însemna plânsete, iritare - termenul englezesc de 'fussy" e foarte nimerit. În plus, cere să fie alăptat foarte des, iar nopţile sunt un coşmar de baby showers. Puseurile de creştere sunt problematice pentru o mamă mai puţin informată, pentru că femeia are impresia ca nu mai face faţă alăptatului. 


Puseul de trei luni este un adevărat baraj pentru mame. Majoritatea celor care nu ofereau completare acum încep să ofere copilului lapte la biberon, micşorând simţitor posibilitatea alăptării pe viitor. În timpul puseului de creştere, copilul suge mai mult pentru a determina sânul să producă o cantitate mai mare de lapte. 

Un puseu de creştere poate dura între 3 şi 7 zile, dar dacă este mai lung nu sunt motive de îngrijorare. Nu uitaţi că fiecare biberon oferit într-o asemenea perioadă critică are ca efect faptul ca organismul nu se mai mulează pe necesităţile copilului. Acesta, nemaisugând des, dă semnalul că NU este nevoie de mai mult lapte. 

Dacă totuşi mama a cedat şi a oferit alimentaţie mixtă, trebuie avut în vedere că înţărcarea de biberon într-o fază incipientă nu este o procedură atât de dureroasă pentru copil cum s-ar putea crede (copilul nu ajunge să ” facă foamea”) şi că în câteva zile (în general două sunt de ajuns) mama va avea râurile de lapte pe care le crede necesare pentru copilul său. Trebuie în schimb ca mama să aibă încredere în forţele proprii, să nu aibă presiuni din familie şi ideal ar fi să discute şi cu cineva calificat - un consultant în lactaţie.

Un puseu de creştere poate apărea mai devreme sau mai târziu de pperioadele sus-menționate.. Datele de mai sus sunt mai degrabă  informative. Fetiţa mea, de exemplu, le-a avut intotdeauna cu 2 săptămâni mai devreme şi nu au ţinut niciodată mai puţin de 5 zile. Într-adevăr, cel de la 3 luni m-a stors de energie. Dar, aşa cum se întâmplă cu toţi bebeluşii după o asemenea perioadă, atunci a crescut vizibil, ”s-a expandat” cum mai spun eu în glumă, ceea ce mi-a confirmat că am rocedat corect stând cu ea la sân întruns. 

După puseu, copilul iese cu ceva in plus, ceva vizibil. Fie a crescut, fie are o abilitate nouă: se întoarce, se târăşte... sau are deja obiceiuri de bebeluş mai mare. 

La bebeluşii nealăptaţi simptomele din timpul unui puseu de creştere sunt aceleaşi dar îşi cresc cantitatea de lapte băuta la o masă sau numărul de mese.  

Toate ca toate, dar pe lângă aceste pietre de încercare, bebeluşii au şi puseuri de creştere cerebrală. Tabelul de mai jos s-a potrivit perfect unui eşantion de bebeluşi de vârsta fetiţei mele.  În mare, disconfortul bebeluşilor este strâns legat de evoluţia percepţiei lor despre lume. Orice nouă descoperire îl tulbură pe copil şi acesta are nevoie de timp, dragoste şi de înţelegere din partea părinţilor pentru ca toţi ai casei să depăşească aceste perioade mai uşor.



- Legendă: 
Fiecare săptămână cu dreptunghiul ei

- dreptunghiul alb: bebeluşul parcurge o perioadă relativ uşoară
- dreptunghiul negru: bebeluşul poate fi acum mai fără chef, nu prea ştie ce vrea pentru ca nu se simte tocmai bine, iar mamele nu sunt tocmai obişnuite cu chestia asta (oare? :-)) )
- dreptunghiul gri: în jurul săptămânilor 29-30 devine mai plângăcios, capricios/sensibil, fără chef - bebeluşul a descoperit ca mama lui poate pleca şi îl poate lăsa singur; deşi sună ciudat, acesta este un pas înainte în dezvoltarea sa; este o nouă capacitate: bebeluşul învaţă multe despre despărţiri/distante
- norul negru: în jurul acestei săptămâni este mare şansă ca bebeluşul să fie mai fără chef pentru că iar nu prea ştie ce vrea, nu se simte în apele lui
- soarele: în jurul acestei săptămâni există probabilitatea este mare ca bebeluşul sa fie în toane foarte bune, este "soarele din casa" :-)))



***mii de mulţumiri mămicii lui Alex care ne-a dat acest tabel acum mai bine de un an şi jumătate, copiat dintr-o carte ... în olandeză. 
edit: Am aflat si care e cartea: aici

You Might Also Like

12 comments

  1. Multumesc de articol.Noi suntem la puseul de crestere de trei luni :D.5 zile momentan.Sa vedem cat mai dureaza.Oricum la fraza "Un puseu de creştere poate dura între 3 şi 7 zile, dar dacă este mai lung nu sunt motive de îngrijorare" am izbucnit intr-un ras un pic isteric :)).Onixa

    RăspundețiȘtergere
  2. onixa bine te-am gasit si multa rabdare! se spune ca puseul de 3 luni e piatra de incercare, momentul cand majoritatea mamelor- simtindu-se vinovate ca n-au destul lapte - cad in capcana hranei mixte.

    ei, va trece, vei vedea, dar asta se intampla treptat si nici n-o sa realizezi ca a trecut :).

    RăspundețiȘtergere
  3. Am rabdare.Primul soc l-am inregistrat cand Edi avea 7 zile si nu se desprindea de la san.Acum m-am obisnuit cu puseele doar ca uneori ma simt mai obosita.Dar mi-a placut articolul tau.Ideea e ca s-a suprapus puseul de 3 luni cu saptamana cu norisori si Edi a fost si putin marait dar din fericire azi a fost o zi senina asa ca ne bucuram de soare.Onixa (nu stiu de ce dar nu pot posta decat comentarii cu anonim desi si eu am blog pe blogspot)

    RăspundețiȘtergere
  4. Onixa, daca esti logata nu vad de ce nu iti ia ID-ul. Nu am aceeasi problema. Poate te ajuta daca stergi cookies. inorice caz, problema pare una locala.

    Copiii sunt maraiti mai tot timpl, dar cu multa rabdare si fara sa ne facem asteptari de genul "la x luni trebuie sa manance atat si sa doarma legat 8 ore" depasim orice fel de criza. Multa sanatate si te rog sa-mi scrii peste cateva zile ce observi nou la Edi: a mai crescut, si-a facut prgramd e supt, a invatat sa zambeasca sau sa scoata limba, etc. Dupa fiecare puseu ne uimesc cu cate ceva!

    RăspundețiȘtergere
  5. Da si asta am remarcat din prima zi de viata a lui Edi.Ca nimic nu e ca in carti :)).Sau cel putin nu pentru Edi.Cartea spune "bebelusii dorm pana la o luna cam 18 ore/zi".Pana la o luna Edi nu a dormit niciodata atat.Si exemplele pot continua.Astept si eu cu nerabdare sa vad rezultatele acestui puseu.Azi m-a tras de nas :)).Deja scoate limba si se mai joaca cu tzitzi.asa imi place ca mai rade cand suge.Ca tot citeam ce ai zis tu de alaptat :).

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna!
    Noi suntem la puseul de 9 luni.
    Tocmai ce m-am "contrazis" cu cineva, cum ca asa mi-am invatat fetita sa pape noaptea. Ca de la 6 luni tb sa le scoatem mesele. Nu o m alaptez de la 5 luni.
    Dar eu zic ca e vb de puseu de crestere, pt ca pana acum o sapt nu se trezea des sa pape, de fapt se trezea o data si-at ii dadeam ceai.
    Vedem de maine incolo.
    Maine face 9 luni .:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Alina pai da-i si tu lapte cand se trezeste, mai ales daca banuiesi un puseu de crestere. Tu ai primi apa in loc de supa?

    Pusee de crestere apar periodic pana in adolescenta de fapt. Vezi ca nu trec asa de brusc puseele, iar la 9 luni pot fi si dintisorii de vina pentru treziri. Dar tu esti mamica si stii tu ce spui acolo!

    Va imbratisez!

    RăspundețiȘtergere
  8. Foarte frumos si util articolul! Noi suntem la cel de 3 luni! Interesantă harta cu săptămânile!

    RăspundețiȘtergere
  9. Alexa, bine te-am gasit! La multe luni frumoase si ani minunati puiului tau!

    Foia cu saptamanile are o isotorie a ei. Cand era Anda mica activam pe un forum mamicesc si una dintre noi a scanat-o si ne-a trimis-o pe mail cu explicatii.

    Am descoperit apoi ca se potrivesc de minune saptamanile astea cu statrile bebelusilor si lucrul asta ne-a ajutat sa avem mai multa incredere in noi. Reale sau nu, exacte sau nu, puseurile de dezvoltare cerebrala ne-au ajutat sa ne explicam niste momente mai dificile ale bebelusilor si, mai important, sa le acceptam ca fiind temporare, ceea ce, normal, ne-a relaxat mult. Asa s-au relaxat si bebelusii. Ca de obicei, un cerc vicios :))

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna, mi a placut articolul si sincer m-a si linistit un pic.
    Desi tind sa cred ca la 10 sapt are un puseu timpuriu de crestere, e normal sa fie asa doar ziua? Pt ca noaptea doarme cate 5-6 ore legate, apoi spre dimineata 2-3. Si in timpul zilei mai deloc sau cate jumatate de ora si aia cu chiu cu vai. Parca ziua si ar face provizii pentru noaptea :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, e posibil sa nu fie puseu de crestere, cat sa-ti dea semnale de (supra)oboseala. incearca sa culci bebelusul mai des, inainte de a da semnale evidente de nemultumire.Multi copii de varsta lui vor sa doarma in brate, la san.

      Ștergere
  11. Buna, un articol minunat. Nu intelegeam ce se intmpla cu fetita mea de 3 luni. Dar am o intrebare ai se specifica ca copii maninca Mai des, la Noi din contra ziua este foarte agitata si nu maninca aproape deloc. Noaptea maninca bine. Asta e normal?

    RăspundețiȘtergere

About Me